b

b

-

-

lördag 8 juni 2013

"Aklejasjön" / "Jezioro Orlików"







- Det är omöjligt att ha en trädgård utan aklejor – sa min vän Lotta en gång när vi pratade om våra rabatter.

Ja, det stämmer. Ibland är man bara blind och tänker fel… De blommar lääänge och de är oerhört vackra även efteråt.

 Med makro på upptäckte jag något extra: att aklejorna är blommornas ballerinor… i ständig föreställning av ”aklejasjön”… När jag såg i sökaren de små ”svanar” i olika färger, kunde inte tänka annorlunda än just ”svansjön”… skönhet… skörhet… fragilitet… dans… musik…

Bjuder idag på aklejornas delikata dans i min trädgård…

Lotta, du hade rätt det är omöjligt att inte älska de, de är vackra från knoppar till frö… i alla färger och former…




***

Moja szwedzka przyjaciółka twierdzi, że ogród bez Orlików to nie jest prawdziwy ogród.
Zawsze lubiłam Orliki, ale dopiero dzięki makro zauważyłam jak bardzo są piękne...  

Ich delikatne kwiaty zawieszone na równie delikatnych łodygach "tańczą" na wietrze niczym w balecie... 
























7 kommentarer:

  1. - Halloj i väster.
    - Otroligt vackert på de "dansande svanarna" !
    - Ha en fortsatt bra dag !!!
    Hälsar Henning och Blondin-Ida...:o)

    SvaraRadera
  2. Your photos look stunning

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Åhhh, så vackra dessa blommornas ballerinor är. Som vanligt så är du fantastisk med macro objektivet.
    Ha en fin söndag!
    /Ingemar

    SvaraRadera
  4. Mjukt böljande och vackert!Ha en fin vecka!
    /Brita

    SvaraRadera
  5. Nydelige bilder. En kan lage de flotteste bildene utenfor stuedøren.
    Ønsker deg en fin fotouke.
    Fra Hilda

    SvaraRadera
  6. Vilken vacker "uppvisning" med alla böljande kjolar i bild! Underbart!
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  7. Helt underbara och så många färger du har...men det borde jag ju ha förstått...med dina gröna fingrar:)
    Du har fångat aklejans själ och dess olika skepnader, jag blir varm och glad och mina ögon ler...
    Har några få plantor...nästa sommar är de många fler...jag lovar!
    Soliga kramar...mellan åskknallarna!

    SvaraRadera